Autentificare

Apasă aici dacă ai uitat parola!

Resetare parola


Completează adresa de email, apasă butonul Trimite și vei primi un link de acces pentru modificarea parolei.


« Înapoi la formularul de autentificare.

Biodiversitate, oameni, locuri prezentate prin ochii copiilor premiați pentru promovarea patrimoniului natural și cultural din Dâmbovița

4 / 07 / 2024

#biodiversitate, #comorile vii, #competente dezvoltare durabila, #generale, #Heidelberg Materials Romania, #judetul Dambovita


Elevi din toate cele 5 unități școlare implicate în proiectul „Comorile vii de lângă noi” s-au afirmat drept promotori de top ai patrimoniului natural și cultural local! În acest proiect de educație climatică Asociația Volens a implementat pentru prima oară în școlile publice din România cadrul european al competențelor pentru sustenabilitate GreenSCENT, cu sprijinul Heidelberg Materials România.

Provocarea lansată de Asociația Volens, aceea de a descoperi și promova comorile ascunse ale comunității, a entuziasmat atât pitici de la clasele pregătitoare cât și elevi de liceu. Obiectivul a fost conturarea unei colecții de „atracții” din Fieni, Pucioasa, Lucieni și Moroeni, însă prezentate prin ochii copiilor. Sub îndrumarea profesorilor coordonatori din fiecare școală, elevii s-au documentat, au lucrat în echipă, au mers pe teren. Au descoperit specii protejate, zone sălbatice, personalități marcante ale comunităților lor dar și oameni simpli cu povești de viață aparte, clădiri istorice dar și locuri cu istorii amuzante, mai puțin știute. 

Această experiență de învățare complexă, multidisciplinară, i-a ajutat să-și dezvolte competențe legate de protejarea mediului, a întărit legătura lor cu comunitatea și a încurajat spiritul civic.

Profesorii coordonatori și elevii premiați de la Liceul „Aurel Rainu” din Fieni – echipa care a câștigat și unul dintre cele 2 premii „Cele mai multe comori găsite”
Prof. Lidia Vatavu (st.) – premiul pentru cea mai bună documentare a metodologiei GreenSCENT

Căutarea de comori – metodă de incluziune socială prin educație climatică

Proiectul a acordat un premiu și profesorului cu cele mai eficiente metode incluzive – integrarea socială a copiilor vulnerabili, prin educație climatică, fiind unul dintre obiectivele Asociației Volens. A câștigat dna prof. Ramona Mihaela Buzatu, de la Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino” Pucioasa, care își descrie demersul astfel:

Am selectat copii cu probleme medicale, copii din familii monoparentale, elevi ai căror părinți sunt plecați în străinătate, dar și elevi cu cerințe educaționale speciale. Am format astfel o echipă unică și pestriță, cu elevi din clasa mea (a IV-a), care s-au susținut reciproc, o mini-familie care va rămâne adânc în sufletele noastre mult timp de acum încolo. Am abordat tema orașului nostru la mai multe discipline (științe, geografie, istorie, biologie) pentru a ne documenta într-un mod plăcut și antrenant. În rândul elevilor am cultivat toleranța. S-au cunoscut mai bine și au învățat să se accepte așa cum sunt. Am încercat să nu încurajam competiția cu alții, ci doar competiția cu sine.

 prof. Ramona Mihaela Buzatu
Profesorii coordonatori și elevii premiați de la Școala Gimnazială nr.4 „Elena Donici Cantacuzino” Pucioasa, echipa care a câștigat și unul dintre cele 2 premii „Cele mai multe comori găsite”.
Prof. Ramona Buzatu (st.) câștigatoarea premiului „Cele mai eficiente metode incluzive”

Tot un instrument de încurajare a incluziunii a fost premiul special „Comoara prieteniei” acordat elevilor care au realizat cele mai reușite portrete colegilor lor de echipă – copii din categorii vulnerabile.
Geo, colegul cu privirea blajină, al cărui chip este țesut cu raze de soare, iar sufletul său este o comoară inepuizabilă de bunătate și optimism. Povestea lui este una apăsătoare, pentru că norocul nu i-a surâs mereu, însă el a reușit să cearnă ce a fost bun și ce a fost rău și să găsească frumusețea vieții. Încununat cu abilități multiple, Geo filtrează orice întâmplare a vieții prin sufletul său imaculat” scrie Cătălina, elevă la Școala Gimnazială „Ion Ciorănescu” din Moroeni, într-unul dintre portretele premiate la această categorie.

Dir. prof. Oana Popa și elevii premiați de la Școala Gimnazială „Ion Ciorănescu” Moroeni

Care sunt copiii, profesorii și echipele care au câștigat?

Revelații despre dezvoltare durabilă

Echipele școlare care au participat la proiect l-au invitat pe dl Cristian Voinițchi, Director tehnic al diviziei ciment al Heidelberg Materials România, să le vorbească despre istoria fabricii din Fieni dar și despre instrumentele și acțiunile din angajamentul pentru dezvoltare durabilă al companiei.

Proiectul a creat un context foarte potrivit în care să ajutăm tinerii, de la primar până la liceu, să înțeleagă ce înseamnă progresul sustenabil, combinând perspectivele civice și academice date de Asociația Volens și Universitatea UNINETTUNO cu cele ale industriei în care activăm. Ne-am bucurat că Fabrica din Fieni a fost considerată de copii drept una dintre „comorile” istorice ale comunității și că au fost interesați să afle cât mai multe despre acest subiect. Din interacțiunile directe cu elevii am constatat că, în cadrul proiectului, au învățat despre biodiversitatea locală și și-au exersat competențe cognitive importante. Au dovedit gândire critică și analitică, maturitate în definirea problemelor și o atitudine constructivă atunci când decid să acționeze pentru binele naturii și al comunității.

Bogdan Arnăutu, manager comunicare Heidelberg Materials România.
Profesorii coordonatori și echipa Școlii Gimnaziale „Diaconu Coresi” din Fieni

Aproximativ 200 de elevi din 5 unități școlare, din orașele Fieni și Pucioasa și comunele Lucieni și Moroeni au participat la proiectul-pilot „Comorile vii de lângă noi”. Proiectul a fost desfășurat de Asociația Volens cu sprijinul Heidelberg Materials România și în parteneriat cu UNINETTUNO, în anul școlar 2023 – 2024. Datorită impactului benefic pe care conceptul educațional l-a avut în rândul elevilor, la nivelul dezvoltării competențelor pentru dezvoltare durabilă, proiectul va continua și se va extinde și în anul școlar 2024-2025.

Profesorii Coordonatori și echipa Școlii Gimnaziale Lucieni
Prof. Nicoleta Stan (a treia din dreapta) – premiul pentru „Coordonarea eficientă a celei mai tinere echipe de vânători de comori”

Găsiți câteva dintre comorile prezentate prin materiale video aici! Va urma!